Perubahan ini
diperlukan tidak lain tidak bukan untuk menyediakan tenaga kerja
terlatih yang berkemahiran bagi memenuhi keperluan negara untuk memasuki
pasaran pekerjaan.
Dengan
mengikuti bidang kemahiran dan teknikal serta didedahkan dengan latihan
amali sejak dibangku sekolah akan membolehkan mereka menyesuaikan diri
dengan mudah dalam alam pekerjaan. Pekerja yang mempunyai kemahiran
teknikal dan pernah mengikuti latihan amali sangat diperlukan oleh pihak
industri pada masa kini.
Dilaporkan
juga hampir 80% daripada tenaga kerja yang memasuki pasaran pekerjaan
adalah mereka yang hanya mempunyai kelulusan SPM. Kelayakan akademik
tanpa kemahiran teknikal ini akan memberi kesan kepada kualiti pekerjaan
dan pendapatan bulanan. Pendapatan permulaan sekitar RM600 hingga RM800
sebulan.
Sekiranya
mereka mempunyai kelulusan diploma pendapatan permulaan boleh meningkat
di antara RM1,000 hingga RM1,500 sebulan. Peningkatan pendapatan ini
adalah selaras dengan Program Transformasi Kerajaan yang menyasarkan
pendapatan tinggi di kalangan pekerja dalam usaha menjadikan Malaysia
sebagai negara maju pada tahun 2020.
Memartabatkan
aliran pendidikan ini juga ada kaitan dengan usaha membantu kerajaan
bagi menyediakan peluang pekerjaan. Peningkatan pertambahan penduduk dan
jumlah pelajar yang meninggalkan bangku sekolah lebih daripada setengah
juta orang setiap tahun menyukarkan pihak kerajaan dan swasta
menyediakan pekerjaan.
Transformasi
pendidikan vokasional ini sudah tentu akan menarik minat lebih ramai
pelajar cemerlang memasuki aliran ini. Sekiranya pendidikan ini dapat
menjanjikan peluang pekerjaan yang baik dan pendapatan yang tinggi
kepada pelajar maka sudah tentu ibu bapa turut menggalakkan anak-anak
mereka mengambil peluang untuk mengikuti aliran ini.
Diharapkan
dengan memartabatkan pendidikan vokasional ini akan mempercepatkan lagi
usaha untuk menyediakan tenaga kerja yang berkebolehan, berkemahiran
dan berpendapatan tinggi bagi menjadikan Malaysia negara maju dalam
tahun 2020.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment